Fasciatherapie is een nieuwe behandelvorm waarbij beperkingen binnen de bindweefselstructuren worden behandeld.

Fascia zijn bindweefselverbindingen die alle spieren, zenuwen, botten, bloedvaten en organen omvatten en met elkaar verbinden. Dit vormt een heel netwerk in het lichaam en zorgt ervoor dat alles met elkaar verbonden is en gevoed wordt en dat spieren en zenuwen soepel en zonder wrijving langs elkaar kunnen glijden en bewegen.
Eigenlijk een soort ‘wetsuit’ dat net onder de huid ligt.
Fascia kent geen begin en geen einde, loopt van top tot teen, van de huid tot in het bot.

Een verstoorde balans in het  fasciale netwerk door een blessure, stress, littekens , een verkeerde (werk)houding of overbelasting kan tot lichamelijke klachten leiden en speelt een belangrijke rol bij diverse aandoeningen.

De fascia bevat veel zenuwuiteinden en als deze in slechte conditie is kan dat pijn veroorzaken.
Ook kan door verklevingen in de fascia de beweeglijkheid van spieren en gewrichten beperkt zijn.

Bij langdurige of terugkerende klachten ligt de oorzaak van de klachten vaak niet op de plek waar die ervaren wordt.

Daarom worden verschillende beweegketens in het lichaam onderzocht.

Tijdens de behandeling worden de fasciastructuren opgerekt, bewogen en gemasseerd, middels specifieke behandeltechnieken en oefeningen om de conditie van de fascia weer te verbeteren.
Soms wordt er ook tape of een tool gebruikt om de therapie te ondersteunen.

Fasciatherapie is geschikt voor:

• alle klachten of sportblessures die regelmatig terugkeren
  • voetklachten, zoals hielspoor/peesplaatontsteking
  • littekenbehandeling
  • chronische klachten
  • klachten waarbij het voelt of spieren te strak staan
  • nek- en/ of hoofdpijnklachten