Arthrose en Reumatoïde Artritis

Artritis ontstaat door een ontsteking in een gewricht. Door deze ontsteking wordt kraakbeen afgebroken en kan het gewricht niet soepel meer bewegen. Het directe gevolg is pijn in spieren, gewrichten en instabiliteit van de gewrichten.

Ontstekingen ontstaan door een verkeerde of overmatige belasting van het lichaam. Een veranderende belasting op spieren en gewrichten kan ook een oorzaak zijn van gewrichtspijnen. Dit beeld gaat vaak gepaard met ouder worden.

Mensen die last hebben van artrose hebben regelmatig pijn bij het bewegen en hebben snel de neiging om het lichaam rust te geven. Dit is een heel logische reactie, echter niet de juiste om de beperkingen door artrose tegen te gaan. Om het herstelproces te bevorderen is het juist belangrijk om de spieren rond het betreffende gewricht op kracht te houden. Dit kan alleen maar door het gewricht te blijven belasten. Bewegen dus.

Mensen met artrose en artritis in de gewichten moeten zeker in de beginfase rustig beginnen met bewegen. Het is belangrijk dat de belastbaarheid van de spieren en gewrichten niet te hoog wordt zodat de klachten niet erger worden en er andere blessures ontstaan. Vaak wordt dan ook aangeraden om te gaan fietsen, wandelen of zwemmen. Onder begeleiding van een fysiotherapeut kan een bewegingstraject worden uitgestippeld om de belastbaarheid op te voeren. Naast de belastbaarheid van het gewricht wordt er ook gewerkt aan het versterken en soepel houden van de spieren. Bewegen heeft ook voordelen voor uw conditie en uw lichaamsgewicht.

Om deel te nemen kunt u instromen in de reguliere trainingsgroepen. U traint met uw eigen trainingsschema op uw eigen niveau.

Bel direct

of mail voor een afspraak